Optymalizowanie stron internetowych SEO (ang. Search Engine Optimization), działania off page oraz pozycjonowanie witryn to trzy różne pojęcia. Bardzo często są one używane zamiennie oraz mylone. W rzeczywistości oznaczają trzy różne procesy — choć właściwie dwa z nich są częścią trzeciego. Aby jednak skutecznie poruszać się w tematyce SEO i promować swoją witrynę, z pewnością należy poznać różnice między optymalizacją, działaniami off page, a pozycjonowaniem. W tym tekście przedstawiamy je wszystkie i podpowiadamy, na czym polegają te procesy.

Pozycjonowanie stron www

Pozycjonowanie stron internetowych to ogólny proces, który ma za zadanie podnosić pozycję naszej witryny internetowej w wyszukiwarce Google. W skład procesu pozycjonowania wchodzi optymalizacja strony internetowej oraz działania off page, czyli poza stroną internetową. Pozycjonowanie stron www to ogólna definicja wszystkich działań, jakie możemy podejmować w celu windowania witryny w wyszukiwarce pod danymi frazami kluczowymi bez względu na wgłębianie się w szczegóły.

Ogólnie istnieje kilka typów pozycjonowania stron www. Może być to pozycjonowanie lokalne mające na celu poprawę pozycji jedynie w kontekście danego miasta, pozycjonowanie szerokie czy pod urządzenia mobilne. Pozycjonowanie jest też procesem długotrwałym oraz regularnym. W jego trakcie staramy się poprzez wiele czynności dostosować witrynę do wyszukiwarki Google w ten sposób, aby wyszukiwarka uznała ją za ciekawą i wartościową oraz wysoko umieszczała ją w wynikach organicznych. Ogólnie istnieje ok. dwustu elementów, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na wysokość witryny w rankingu wyników wyszukiwania.

Optymalizacja strony internetowej

Optymalizacja strony internetowej to jeden z dwóch elementów pozycjonowania. Optymalizacja witryny www dotyczy tych wszystkich działań, które są przeprowadzane tylko na niej i w jej obrębie. Optymalizacja jest dostosowaniem witryny w taki sposób, aby była zgodna wytycznymi Google i atrakcyjna dla wyszukiwarki. Ogólnie istnieje wiele różnych elementów optymalizacji. Z pewnością podstawowym jest: 

  • optymalizacja tytułów meta description
  • umieszczenie słów kluczowych w treści – teksty pod SEO
  • optymalizacja nagłówków H1, H2,H3 itp.
  • optymalizacja indeksacji oraz dostępności witryny dla robotów 
  • optymalizacja adresów URL
  • optymalizacja szybkości ładowania strony
  • optymalizacja struktury strony i linkowanie wewnątrz strony
  • optymalizacja grafik – opisy ALT
  • optymalizacja kodu

Im prostszy i czytelny kod, tym Google może łatwiej indeksować witrynę. W tym zadaniu pomaga odpowiednie wykonanie linkowania wewnętrznego. Optymalizacja witryny polega również na poprawnym dostosowaniu strony internetowej dla urządzeń mobilnych.

Jednym z najważniejszych elementów optymalizacji strony www jest dobór odpowiednich słów kluczowych, pod którymi chcemy być widoczni w wynikach organicznych i zamieszczanie ich na stronie www. Frazy dobierać możemy np. na podstawie key word plannerów, czyli serwisów, które prezentują zestawienie najpopularniejszych fraz dla danej kategorii tematycznej. Umieszczać możemy je w różnych częściach serwisu oraz odpowiednio zoptymalizowanych tekstach seo, które będziemy publikowali za pomocą wartościowego contentu np. w postaci bloga lub jako treści główne na stronie. Optymalizować i dostosować witrynę możemy jeszcze na wiele innych sposobów. Poprawnie zoptymalizowana strona to również podstawa każdego pozycjonowania i to właśnie od optymalizacji rozpoczyna się proces zwiększania pozycji strony.

Działania off page

Drugim elementem ogólnego pozycjonowania są działania off page, czyli poza stroną internetową. Pomagają one pozycjonować naszą witrynę, ale odbywają się poza stroną www w internecie. Działań takich jest nieco mniej niż tych optymalizacyjnych, ale w dalszym ciągu mają duży wpływ na pozycję naszej strony w Google i mogą bardzo pozytywnie wpływać na cały proces pozycjonowania. Pierwszym takim działaniem off page jest link building. Jest to pozyskiwanie linków zwrotnych do witryny, czyli tzw. backlinków. Wykonując link building, umieszczamy w internecie linki do naszej witryny na różnych stronach zewnętrznych.

Mogą być to fora, social media czy blogi. Google ocenia naszą witrynę również na podstawie ilości takich linków w sieci. Jeśli jest ich wiele, uznaje, że nasza witryna jest popularna, często polecana i umieszcza ją na wyższej pozycji w wyszukiwarce. Dodawanie takich linków musi być jednak naturalne, przemyślane i wykonywane na jakościowych stronach www. Drugim działaniem off page jest sprowadzanie ruchu na naszą witrynę. Choć właśnie dlatego pozycjonujemy stronę, aby pozyskiwać ruch organiczny, jeśli będziemy sprowadzali go w trakcie pozycjonowania, proces ten będzie przebiegał szybciej. Możemy robić to, kierując ruch z social mediów, for tematycznych czy poprzez reklamę oraz promocję marki w sieci. Do działań off page zalicza się także uwiarygadnianie witryny np. poprzez tworzenie wizytówki Google Moja Firma w Google Maps.